اصول قرآنی

 اصول قرآنی

دکتر عبدالحق حبیبی صالحی

اصل اول: عدالت در گفتار

خدای متعال می‌فرماید :

{وَإِذَا قُلۡتُمۡ فَٱعۡدِلُوا۟ وَلَوۡ كَانَ ذَا قُرۡبَىٰۖ؛ و هنگامی که سخن می‌گویید [یا گواهی می‌دهید] عدالت را رعایت کنید؛ هر چند [دربارۀ] خویشاوند[تان] باشد. }. [سوره اﻷنعام: ۱۵۲]

 

ت: و هنگامی که سخنی در کار داوری یا گواهی و یا راجع به روایت و خبری و یا جرح و تعدیلی و یا بطلان و صحت روایت و خبری، گفتید، پس عدل و دادگری و انصاف را رعایت کنید و از حق و حقیقت منحرف نشوید، و در سخن‌ خويش‌ جوياي ‌صواب‌ باشيد، لذا به‌خاطر رعايت‌ نزديكي‌ و خویشاوندی كسي‌، يا به ‌انگيزه‌ دوري‌ كسي‌؛ روش ‌متعصبانه‌ و طرفدارانه‌اي‌ را در پيش‌ نگيريد و هرگز به‌ حساب‌ حق‌ و عدل‌، به‌سوي ‌دوستي‌ ـ به‌خاطر دوستي‌اش‌ ـ متمايل‌ نشويد و بر دشمني‌ ـ به ‌صرف‌ دخالت‌دادن ‌انگيزه‌ دشمني‌ خود با وي‌ ـ اجحاف‌ و ستم‌ روا نداريد، بلكه‌ در ميان‌ مردم‌ به‌ عدل ‌و داد رفتار كنيد، هر چند کسی که سخن به نفع یا به زیان او می‌گویید، از خویشاوندان شما باشد.

‌پس انحراف از حق و حقیقت در گفتار، حرام‌ و نارواست‌.

این یک اصل قرآنی است، با اصول بیان نموده قرآن همگام باشید و زندگی دین و دنیای تان را منور بسازیم.

اصل دوم: یاری خدا با نیکوکاران است 

خدای متعال می فرماید:

{ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلَّذِینَ ٱتَّقَوا۟ وَّٱلَّذِینَ هُم مُّحۡسِنُونَ؛ همانا الله با کسانی است که تقوا پیشه اند و کسانی که نیکوکارند}. [سوره النحل: ۱۲۸]

ت: واژه «مَعَ»: به معنای با و همراه است. مراد از همراهی خداوند متعال، همراهی معنوی و مدد و یاری الله متعال است. اين ‌معيت‌ و همراهي‌ خداي‌ عزوجل، همراهی مخصوصي‌ است‌ كه‌ مراد از آن‌ ياري‌ و تأييد و هدايت‌ وي‌ است، هدايتي‌ از نوعي‌ ويژه‌ كه‌ آن نیز مخصوص‌ حق‌ تعالي‌ مي‌باشد.

تقوا در همه ابعاد زندگی و در مفهوم وسيعش، از جمله تقوا در برابر دشمنان و مخالفان، يعنى حتى در برابر دشمنان و مخالفان نیز بايد اصول اخلاق اسلام را رعايت كرد و از در انصاف و اصول دشمنی و تعلیمات جنگ وارد شد، از دروغ و تهمت پرهيز نمود، تقوا و موازين اسلامى را حفظ کرد.

احسان و نیکی در همه ابعاد زندگی و به ویژه در برابر مخالفان و به موقع از بهترین روش های مبارزه است، به ویژه پاسخ بدی را به نیکی دادن، خصومت ترین دشمنان را به مهربان‌ترین دوست ها مبدل می‌سازد. تاريخ اسلام از این گونه احسان‌ها و نیکویی‌ها پر است، یکی از مظاهر اين نیکویی‌ها، رفتار نیک پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم مشركان مكه بعد از فتح آن است. همچنان رفتار او با وحشى قاتل حمزه و رفتار او با اسيران بدر و رفتار وى با يهوديان مدینه، همچنان رفتار نیک دیگر پيشوايان بزرگ اسلام. 

پس كساني‌ كه‌ ایمان دارند و اعمال نیک انجام می‌دهند و از کفر و شرك‌ و معاصي‌ مي‌پرهيزند و طاعات‌ را انجام می دهند و از اوامر اوتعالی اطاعت و از نواهی او تعالی می پرهیزنذ وحتی با مخالفان اصول اسلامی احسان و نیکی را رعایت می‌کنند، پس‌ اين‌ گروه‌ هستند كه‌ تقوا و نیکویی شان موجب جلب حمایت الهی می‌شود و خداي‌ عزوجل‌ آنهار مدد و یاری می‌کند.

اگر می‌خواهید که حمایت خدا با شما باشد و همیشه مورد یاری و مدد الهی قرار داشته باشد، پس تقوا پیشه کنید و راه نیکی را پیش گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید