مراقبت از کردار

 

مراقب کردار مان باشیم

دکتر عبدالحق حبیبی صالحی

در این شکی نیست که هر کسی را از اعمال خودش پرسان می‌کنند.

در این هم شکی نیست که بسیاری از اخبار در این دنیای آشفته واقعیت دارد، 

و در این هم شکی نیست که بسیاری از اخبار در این دنیای آشفته به دور از واقعیت و دروغ و ساختگی است،

پس آنچه از اخبار و نشریات در دنیای رسانه و فضای مجازی می‌بینیم، چیزهایی از آن واقعیت دارد و چیزهایی دیگری از آن دروغ و دور از واقعیت است، 

بنابراین در مورد نشریات مان احتیاط کنیم، و در دوستی‌ها و دشمنی‌های مان عدالت و حق گویی را رعایت نماییم، چون دوستی و دشمنی هم حدودی دارد، از حد نگذریم که حد گذری‌ها رسوایی‌ها دارد،  یا در دنیا و یا در آخرت.

خدای عزوجل می فرماید:

(وَلَا تَقۡفُ مَا لَیۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولࣰا)

[سوره اﻹسراء 36]

و در پی آنچه دانشی دربارۀ آن نداری [که بر گرفته از شنیده‌ها، ساده‌نگری‌ها، خیابان و اوهام است] مرو. بی‌تردید [در قیامت،] گوش و چشم و دل [که ابزار شناخت واقعی اند]، از همۀ اینها بازخواست خواهد شد.

غرض اینکه ما هم مراقب کردار های خود ما باشیم، اعم از گفتار و نوشتار، اینکه دیگران چی می کنند، از اعمال آنها از ما  پرسان نمی شود، ولی از اعمال خود ما از ما پرسان می شود، 

این مسئله را خیرخواهانه برای تان می‌گویم، وای به حال کسی که خود را بخاطر دیگران دچار هزاران آفت و بلا و گرفتار مواخذه خدا کند.

چه زیبا فرموده اند:

(وَقُلِ ٱعۡمَلُوا۟ فَسَیَرَى ٱللَّهُ عَمَلَكُمۡ وَرَسُولُهُۥ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَـٰلِمِ ٱلۡغَیۡبِ وَٱلشَّهَـٰدَةِ فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ). [سوره التوبة 105]

و [ای پیامبر، به متخلفان و توبه‌کاران] بگو: «به عمل بكوشید [و آنچه را که از دست داده‌اید جبران کنید] که الله و پیامبرش و مؤمنان، کارهای شما را خواهند دید؛ و به زودی به سوی [الله] دانای پنهان و آشکار بازگردانده می‌شوید، سپس او [در قیامت] شما را از آنچه انجام می‌دادید آگاه می‌سازد.

بارالها! اعمال مان را باعث شرمساری دنیا و آخرت مان قرار نده.

دیدگاهتان را بنویسید